komentáre 4

Ako prežiť prvý rok v novej práci

Ešte v období, keď som si po skončení VŠ hľadal zamestnanie, snažil som sa predísť situácii, kedy budem v novej práci takpovediac hodený do vody, aby sa ukázalo, či sa naučím plávať alebo sa utopím. To presne som hovoril aj na prijímacích pohovoroch a páni manažéri ma ubezpečovali, že to tak nebude.

Samozrejme, že to tak bolo. Prvý deň v novom zamestnaní vás čaká stres z neznámeho prostredia a z cudzích ľudí. To je normálne a niekto to zvláda lepšie, niekto horšie. Ja som s tým našťastie problém nemal. Treba byť len slušný a obozretný.

Po nástupe do akejkoľvek aspoň trochu zodpovednej práce vás bude čakať nejaké formálne a potom menej formálne školenie. V IBMke (kde pracujem ja), vám dajú na začiatok laptop a vysvetlia vám, ako si nastaviť základné parametre a aplikácie, čím vás pripravia na ďalšie vstupné fázy. Týmto procesom prechádzajú všetci noví zamestnanci, či už asistentky asistentiek alebo top manažéri a tzv. executives.

Po úvodných formalitách si konečne sadnete so svojim notebookom za stôl niekde medzi svojich nových kolegov a začnete rozmýšľať ako ďalej, čo sa bude diať a čo kto od vás bude chcieť. Neviete nič o svojej práci, neviete nič o ľuďoch okolo vás a z každého emailu ste nervózni, pretože netušíte čo s ním a ako moc je naozaj dôležitý.

Prvých pár dní bude stresujúcich práve kvôli všetkým tým neznámym veciam okolo. Určite sa toho ale nebojte, začiatky sú také vždy a v akomkoľvek zamestnaní. Keď som ešte na gympli brigádoval na stavbe, tiež to bolo to isté. Keď som potom prekladal učebnicu francúzštiny do angličtiny, tiež to bolo prvé dni také. Spoznať pracovné prostredie nejaký čas trvá, stresy napokon opadnú a začnete sa v práci cítiť uvoľnene.

Moje prvé dni a týždne sa niesli v znamení shadowingu (pozorujete vašich skúsenejších kolegov ako robia svoju prácu a snažíte sa to pochopiť, aby ste to isté mohli neskôr robiť aj vy), špecifických tréningov a vypytovania sa nespočetných otázok. Tu vám môžem jednoznačne poradiť, určite sa pýtajte, ak niečomu nerozumiete. Ešte „určitejšie“ si ale odpovede zapamätajte, lebo nikto nemá rád, ak sa ho pýtajú stále to isté dokola. Kľudne si píšte poznámky na papier. Snažte sa pýtať rôznych ľudí, lebo ak budete chodiť stále za tým istým kolegom, za chvíľu vás bude nenávidieť.

Moje začiatky v IBM boli o to stresujúcejšie, že po krátkom crash-course mi hneď pridelili prácu a to v období, kedy je tej práce najviac. V dôsledku môjho nedostatku skúseností a obrovského množstva práce som vtedy bežne ostával v práci 2-3 hodiny po skončení pracovnej doby. Mojím cieľom ale bolo ukázať, že na to mám a taktiež sa niečo naučiť, takže som to nevnímal až tak tragicky. Záleží na vás, ako sa k tomu postavíte. Dnes už si organizujem čas tak, že stíham pracovať aj na postranných projektoch, ktoré s mojou hlavnou náplňou práce nesúvisia.

Ak by som mal nejako zhrnúť a zovšeobecniť začiatky v novom zamestnaní, tak asi takto:
– Prvý deň si budete zvykať na váš pracovný stôl, váš počítač a atmosféru na pracovisku.
– Prvý týždeň budete spoznávať vašich nových kolegov a postupne si zapamätávať ich mená a kto čo robí.
– Prvý mesiac sa budete učiť základy a špecifiká svojej práce, budete mať aké také teoretické znalosti a budete vedieť vykonávať svoju prácu na dostatočnej úrovni. Dostatočná znamená 4, ako na základnej škole. Je na vás, aby ste sa čo najskôr vypracovali na jednotkárov.

V podstate je to ako hrať novú RPG hru. Na začiatku ste nikto. Nič neviete a každý je vám nadradený. Postupom času ale kolektívu ukážete, na čo všetko ste dobrí, získate „experience“, zlepšíte si svoje „skills“, začleníte sa do „guildy“ a po čase dosiahnete vyšší „level“. Najprv je to otrava a tvrdá drina. Potom to začne byť zábava.

No a aby som sa konečne dostal k pointe a odpovedal na otázku, ako prežiť prvý rok v práci, tak tu máte pár rád získaných na základe mojich osobných skúseností:

Začnite fajčiť. Na fajčiarskych pauzách sa totiž často vymieňajú rôzne zákulisné informácie  a tvoria sa osobnejšie typy vzťahov, než tie čisto pracovné v kancli. Aj takéto veci neskôr môžu rozhodnúť o tom, či na novo uvoľnený post obsadia vás alebo tú kravu  z vedľajších dverí.

O svoju prácu prejavujte veľa záujmu. Predpokladom pre to samozrejme je, že vás tá práca baví. Taktiež sa zaujímajte aj o prácu svojich kolegov. Jednak sa naučíte veľa nových a užitočných vecí, ale hlavne dávate najavo, že chcete byť pozitívnou a prínosnou súčasťou tímu.

Spočiatku buďte radšej skromní, ale zároveň otvorení. Nehanbite sa spoznať ľudí, ale správajte sa s úctou, keďže ste tam nový človek v už existujúcom kolektíve a chcete, aby aj vás doňho prijali.

Neseparujte sa, ale naopak, začleňujte sa do kolektívu. Snažte sa s novými ľuďmi tráviť čo najviac času. To znamená, choďte s nimi na obedy alebo na kávičku. Samozrejme ale nebuďte vtieraví, tým si to len zbytočne skomplikujete. Pointa je, aby ste ostatným ukázali, že existujete, ale musíte im dať priestor, aby sa sami rozhodli vás akceptovať. Ak ste ale povýšenecký arogantný nehygienický blbec, tak máte proste smolu.

Ukážte kolegom (a hlavne leadrovi), že svojej práci rozumiete. Namiesto s otázkami k problémom choďte za seniorným kolegom s tým, že máte taký a taký problém a vysvetlite, ako by ste ho riešili vy a že chcete vedieť názor niekoho skúsenejšieho. Určite to ale neznamená, že ak nemáte ani poňatia, ako problém vyriešiť, tak že je hanba sa spýtať.

O všetkom, čo sa okolo vás deje nasávajte maximum informácií, či už sú viac alebo menej relevantné. Až sa vám to všetko po čase usadí v mozgu, budete sa v práci ľahšie orientovať a nakoniec budú aj skúsenejší kolegovia chodiť za vami po radu a to len preto, že keď oni vo firme začínali, tak boli leniví alebo neschopní sa niečo naučiť. Vy sa tak ukážete ako hodnotný hráč v tíme a budete sa aj lepšie cítiť sami pred sebou.

Tvrdo makajte, plňte si svoje povinnosti a robte aj niečo navyše. Snažte sa, aby vaši nadriadení boli s vašou prácou čo najviac spokojní. Je ale dôležité vedieť, kde sa vaša snaha prejaví viac a kde menej. Ak sa chcete ukázať pred manažmentom, tak sa vaše úsilie musí odzrkadľovať najmä na číslach, ktoré reportuje váš team leader. Nerobte to ale na úkor vašej obľúbenosti v tíme. Nepodlizujte sa a nebuďte falošný ass-kisser a podrazák. Ťažko potom budete presviedčať kolegov, aby za vás zaskočili, keď si budete chcieť zobrať dovolenku.

Správajte sa profesionálne. Už nie ste na škole, kde vašou jedinou prioritou bolo urobiť skúšky a vypadnúť. Žiadne blbé reči a žiadne nemiestne nápady alebo vtípky. Jasné, že úroveň nemiestnosti závisí od atmosféry na pracovisku, ale stačí, ak to ako nováčik raz prepísknete a už budete natrvalo označení za klauna, ktorý svoju prácu neberie vážne. Mne našťastie raz mama vyhovorila z hlavy nápad ísť do práce na casual friday v montérkach. Mne to pripadalo vtipné (a stále pripadá), ale nadriadených by to asi nepobavilo. Namiesto toho chodím v piatky do práce v obleku a zdá sa, že to bol celkom dobrý nápad.

Ukážte ľudom okolo, že máte aj iné skills než tie, pre ktoré vás prijali. Samozrejme ale musia byť relevantné. V mojom prípade si napríklad kolegovia všimli, že som dobrý v programovaní Excel makier a celkove sa vyznám v MS Office. Odvtedy za mnou chodili s prosbami o pomoc s rôznymi tabuľkami. Mňa to vždy potešilo, každý sa predsa chce aspoň trochu cítiť potrebný a okrem toho, každý ďalší jedinečný skill vás robí hodnotnejším na trhu.

Zistite si, kde v okolí sú dobré reštiky a fastfoody (nie vždy budete mať dosť času na pohodový obed a niekedy dokonca budete jesť v kancli za počítačom). Dobré je sa spočiatku vypytovať, kto kam chodí najradšej. Zo skúseností kolegov sa potom môžte rozhodnúť. Odporúčam ale chodiť na obed s ostatnými v rámci vzájomného spoznávania sa. Okrem toho, jesť sám je nuda, aj keď sa tomu občas nevyhnete.

Ak vás pôjde zopár na kávu, ponúknite sa, že ju zaplatíte. Dáte tak kolegom najavo, že sa chcete stať ich parťákom a súčasťou tímu. Musíte to ale urobiť nonšalantne, akoby o nič nešlo. Nech si potom ľudia nemyslia, že sa medzi nich vtierate.

Dajte ostatným najavo, že ste „pohodový človek“ a že napriek tomu, že svoju prácu beriete seriózne a zodpovedne, stále ste ľudská bytosť. Prídite občas s niečím vtipným alebo cool. Ja mám napríklad na stole neo-cube (kocka poskladaná z 1000 magnetických guličiek), ktorá priťahuje nie len kovy, ale aj pozornosť ostatných. Kolegyňa má zase na stole zajačie uši, ktoré si dávame niekedy na hlavu, ak je v práci nuda alebo stres.

Hlavne je to ale ako ísť na prvé rande – buďte sami sebou. Ak už vám tú prácu dali, tak preto, že vás chcú. Vašou úlohou je nesklamať. No a na to, aby ste v práci podávali skvelé výsledky, musíte sa v nej skvele cítiť. Váš pozitívny prístup sa potom prejaví aj na vašej dobre odvedenej práci.

O tom, ako prežiť druhý rok v práci, sa dozviete o týždeň.



Ty si tusim idealny zamestnanec … 😀

Simon - 17.3.2012 o 22:30

Odpovedať

Zaujímalo by ma či ešte stále pracuješ pre IBM? Z toho čo
tu píšeš asi nebolo jednoduché sa tam integrovať… Včera som bola
v IBM na pohovore a prišlo mi, že ma tam chceli nastrašiť náplňou
práce… Vraj sa mi do týždňa ozvú.

Spargla - 16.1.2013 o 17:00

Odpovedať

Ahoj Spargla. Keď povedali, že sa ti ozvú, tak sa určite
ozvú, aj keby ťa nechceli. Neboj sa. Sú maximálne profesionálni,
aspoň podľa mojich vlastných skúseností. Z IBM som odišiel v lete
2012. Teraz pracujem na podobnej pozícii v Orange Business
Services. Tu je to ale neporovnateľne lepsie čo sa platu, benefitov
a pracovnej pohody týka. IBM je pre absolventov super, lebo sa tam
veľa naučia a nastupné platy tiež nie sú zlé. Držím ti
palce.

Breadfan - 16.1.2013 o 21:08

Odpovedať

Ďakujem za info i povzbudivú odpoveď 🙂 V pondelok idem
ešte skúsiť šťastie do Accenture. Aj tebe nech sa darí v tom
Orangi.

Spargla - 16.1.2013 o 22:50

Odpovedať

Pridať komentár

Diskusia je striktne moderovaná. Píšte len k veci a podľa možností inteligentne. Ak chcete kritizovať, buďťe konštruktívni. Komentáre typu "lol", flamewar, vulgarizmy a off-topic sem nepatria a budú zmazané.

Tvoje meno:

Sem napíš niečo inteligentné: